Møllebakkeskolens logo

Undervisningen og behandling

Undervisningen og behandling – miljøterapi, på et psykodynamisk grundlag

Alle elever gør det bedste de kan og undervisningen i Møllehuset tager afsæt i netop dette Børne/ungesyn som Guldborgsund kommune arbejder ud fra.

Undervisningen følger folkeskolelovens fagrække og timetal jf.  https://www.uvm.dk/folkeskolen/fag-timetal-og-overgange

Undervisningen- og læringsaktiviteter foregår i et miljøterapeutisk og behandlingsmæssigt ramme - disse to, læringsaktiviteter og behandling, er hinandens forudsætninger og foregår samtidig og er derfor heller ikke muligt at beskrive adskilt. Undervisningen /aktiviteterne bruges som afsæt i behandlingen. Faglig, social og personlig udvikling er en integreret og naturlig del af udvikling og hverdagen for den enkelte.

Undervisningen har høj faglig kvalitet og er individuelt tilrettelagt, så alle elever modtager undervisning ud fra deres udgangspunkt og kompetencer. Der anvendes visuel støtte i hverdagen, og der vil være mulighed for undervisning der foregår i små grupper og/eller én til én i eget arbejdsrum.

Der bliver arbejdet med at styrke den enkelte elevs adfærds- og sociale strategier i et trygt miljø med kompetente voksne der er i stand til at arbejde metalliserende.

Eleverne medinddrages i undervisningen, herunder også planlægning og tilrettelæggelse. Der afholdes elevsamtaler i relation til udarbejdelse af handle/udviklingsplan og relevant i hverdagssammenhæng.

Det er muligt for eleverne at indgå i Møllebakkeskolens aktiviteter og liv, - skolekoncerter, ture ud af huset, teaterstykker mv. -  som byder på mange oplevelser hen over et skoleår.