Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Møllebakkeskolens logo
Mobil menu

Møllevingen

Beskrivelser af Møllevingen på Møllebakkeskolen

Grundoplysninger

Møllevingen er et specialpædagogisk undervisningstilbud, som har til opgave at understøtte skolens arbejde med inklusion af elever, som tit kan have svært ved at være fuld tid i et alment skoletilbud.

Møllevingen er fysisk placeret på Møllebakkeskolen, i umiddelbar nærhed af alle andre almene klasser. Møllevingen har mulighed for og indgår i øvrigt i alle skolens fysiske rammer, og kan trække sig efter behov. Elever der er tilknyttet Møllevingen, har mulighed for at tilmelde sig SFO i relation til pasning efter endt skole tilbud.

Pædagogisk tilgang

Der arbejdes med elevernes faglige personlige og sociale udvikling i klassens fællesskab og på individuel basis. Der arbejdes ud fra handle- og udviklingsplaner som udarbejdes årligt, årsplaner og dagens struktur. Der afholdes trivsels- og netværksmøder efter behov.

Møllevingens medarbejdere møder eleverne og imødekommer elevernes forskellige behov for differentiering i hverdagen. Eleverne oplever ensartethed, tydelighed, forudsigelighed som giver dem mulighed for at udspille deres vanskeligheder i trygge rammer, hvor det er muligt at få nye erfaringer, som danner grundlag for både personlig, social og faglig læring/udvikling i skolen.

Der arbejdes ud fra en anderkendende tilgang, hvor en grundlæggende forståelse for den enkelte elevs behov danner grundlag for hvordan der arbejdes omkring og med eleven i hverdagen, hvor der også benyttes flere specialpædagogiske greb. 

Medarbejderne:

Der anvendes forskellig pædagogisk uddannede medarbejdere, både med lærer- og pædagogfaglig baggrund, der er henholdsvis ansvarlig for elevernes sociale og fagfaglige udvikling. Medarbejdere er sammen med forældrene ansvarlige for elevernes faglige, personlige og sociale udvikling og trivsel.

Det er tilknyttet tre medarbejdere til tilbuddet, med både lærer og pædagogfaglig baggrund.

Læringsmiljø inkl. beskrivelse af målgruppe/børnegruppe

Møllevingen er Møllebakkeskolens specialpædagogiske tilbud/ mellemform som understøtter den almene undervisning og elevernes behov i hverdagen.

Møllevingen retter sig mod elever fra 0.-9. klasse. Læringsmiljøet tilpasses den gruppe af elever der internt visiteres til tilbuddet, så der tages bedst muligt hensyn til den enkeltes behov for stimuli, diagnoser og problematikker.

Eleverne i Møllevingen har forskellige kognitive forudsætninger og udfordringer der gør at de profiterer af at have et skoletilbud, helt eller delvist, væk fra almen. Eleverne kan udvise svære belastningssymptomer, der gør det svært for dem at indgå i det ordinære daglige skoleliv. Eleverne kan være psykisk sårbare og kan have en eller flere diagnoser.

Møllevingen er en specialpædagogisk ramme. Alle eleverne har således behov for specialpædagogisk bistand i større eller mindre grad. 

Fysiske rammer inkl. lokalebeskrivelse

Møllevingen er fysisk indrettet med individuelle arbejdspladser og et fælles arbejdsbord.

Møllevingen er placeret på Møllebakkeskolen, som er en et-sporet folkeskole i Guldborgsund kommune med omkring 220 elever, fordelt på 0.-9. klasse. Derudover rummer Møllebakkeskolen et skolebehandlingstilbud, Møllehuset, som er placeret segregeret men på matriklen. Klassekvotienten på Møllebakkeskolen er i gennemsnit 19 elever pr. klasse. Skolen er todelt, med en ind og en udskoling. Der er hal i umiddelbar tilknytning til skolen. Møllebakkeskolen er placeret i en landsby, Horreby, hvor der er alsidig natur omkring som benyttes i hverdagen. 

Undervisningen

Alle elever gør det bedste de kan og undervisningen i Møllevingen tager afsæt i netop dette Børne/ungesyn som Guldborgsund kommune arbejder ud fra.

Undervisningen følger folkeskolelovens fagrække og timetal jf.  https://www.uvm.dk/folkeskolen/fag-timetal-og-overgange  

Om muligt deltager og følger eleverne i Møllevingen almen undervisningen, ellers arbejdes der ud fra Møllevingens skema og grundstrukturer i hverdagen, hvor undervisningen er tilrettelagt med differentieret materiale og opgaver.

Undervisningen- og læringsaktiviteter foregår i en specialpædagogisk ramme. Disse to, læringsaktiviteter og den specialpædagogiske tilgang, er hinandens forudsætninger og foregår samtidig og er derfor heller ikke muligt at beskrive adskilt. Faglig, social og personlig udvikling er en integreret og naturlig del af udvikling og hverdagen for den enkelte elev.

Undervisningen har høj faglig kvalitet og er individuelt tilrettelagt, så alle elever modtager undervisning ud fra deres udgangspunkt og kompetencer. Der anvendes visuel støtte i hverdagen, og der vil være mulighed for undervisning der foregår i grupper og/eller individuelt.

Der bliver arbejdet med at styrke den enkelte elevs adfærds- og sociale strategier i et trygt miljø med kompetente voksne, der er i stand til at arbejde metalliserende.

Eleverne medinddrages i undervisningen, herunder også planlægning og tilrettelæggelse. Der afholdes elevsamtaler i relation til udarbejdelse af handle/udviklingsplan og relevant i hverdagssammenhæng.

Det er muligt for eleverne at indgå i Møllebakkeskolens aktiviteter og liv, - skolekoncerter, ture ud af huset, teaterstykker mv. -  som byder på mange oplevelser hen over et skoleår.

Forældresamarbejde

Der arbejdes med et udvidet skole-hjemsamarbejde. Der kan være daglig eller ugentlig kontakt med elevens kontaktvoksen, hvor der afstemmes status og indsatser efter behov. Tæt kontakt er en vigtig forudsætning for elevens trivsel og udvikling.

Kontakten foregår igennem Aula, som er kommunens kommunikations platform. Derudover er det muligt at kontakte Møllevingens medarbejdere pr. telefon igennem skolens hovednummer.

Der bliver afholdt trivsels- og netværksmøder efter behov. Der udarbejdes og opdateres handle/udviklingsplan en gang årligt som minimum, hvor der afholdes re-visitation/elevkonference i januar-marts, hvor Guldborgsund kommunes visitationsudvalg ligeledes deltager.  

Visitation

Beslutningen omkring visitation til Møllevingen sker på skolen, i samarbejde med skolens fagpersoner. Det er skolens ledelse der træffer afgørelsen om specialundervisning.